Enter Keyword

KOLAGEN TIDAK WUJUD DALAM TUMBUHAN!! SATU PENDEDAHAN!

Selepas terbaca entry ini TIADA KOLAGEN DALAM RUMPAI LAUT, hati saya menggedik-gedik untuk tahu betulkah tiada kolagen dalam rumpai laut seperti yang didakwa sebab maklum sajelah iklan rumpai laut tu merata-rata.

Saya pun buka  buku biologi zaman belajar kat UM dulu, Biologi Concepts And Application STARR/ FIFTH EDITION. Memang tidak disangka-sangka, semua perkataan "collagen" di dalam buku tersebut hanya merujuk kepada manusia dan haiwan!! Saya kelebet satu persatu muka surat dengan merujuk ke bahagian Index, memang tiada kaitan langsung dengan tumbuhan!

Saya ke internet pula dan sumber rujukan paling tepat ialah wikipedia. Seperti dijangka langsung tidak disebut kolagen dalam tumbuhan! Baca link ini COLLAGEN.

micrograph photo. collagen- cantik pulak kan?
Saya pun memulakan perbincangan di secret group dan mujur sajalah ada yang bijak pandai tentang hal ini. (tiba-tiba rasa menyesal tak baca banyak2 buku, tak belajar bio betul2, tak boleh ingat semua perkara masa belajar dulu...haha haruslah kan)

Thanx to Zeti Hafiza atas fakta ini:

''Dari segi biokimia, kolagen ni sebenarnya kombinasi sekumpulan asid amino tertentu yg hanya wujud pada HAIWAN dan MANUSIA.... pada tumbuhan (termasuk rumpai laut, soya, koko) tu memang ada asid amino tapi tidak boleh dikatakan kolagen sebab kombinasi berbeza dengan kolagen.

Asid amino pada tumbuhan ni juga BOLEH merangsang penghasilan kolagen semulajadi dari badan kita (30% protein badan manusia adalah kolagen - pada tendon, tulang, kartilaj etc.) Maknanya, sumber tumbuhan tu sepatutnya disebut sebagai PENGGALAK KOLAGEN bukan KOLAGEN... kecuali ramuan produk dicampur dari sumber kolagen haiwan. Sumber kolagen haiwan yang popular adalah ayam, lembu, babi, arnab, ikan. Kolagen dari marin (ikan) adalah 7 kali lebih baik dari sumber lain.''


Ok, now masa bukak buku Biologi tadi pulak..

Kolagen dalam manusia dan haiwan dikenali sebagai tisu penghubung (connective tissue) yg mana ia paling banyak dalam tubuh kita. Secara amnya, tisu penghubung mempunyai komponen yang sama tetapi berbeza dari segi pembahagiannya.

Type I: Loose Connective Tissue - under the skin, most epithalia
Function: Elasticity, diffusion

Type II: Dense, Irregular Connective Tissue- in skins and capsules around some organs
Function: support

Type III: Dense, Regular Connective Tissue- tendons, ligamen
Function: Strength, elasticity

Type IV: Cartilage - Ends of long bones, nose, parts of airways, skeleton of vertebrate embryos
Function: support, flexibility, low-friction surface for joint movement

Type V: Bone tissue- bones of vertebrate skeleton
Funtion: movement, support, protection

Type VI: Adipose - under skin, aroung heart, kidneys
Funtion: Energy reserves, insulation, padding

Type I,II dan III adalah tisu penghubung jenis lembut
Type IV,V,VI adalah jenis specialized/ khusus.

Bagaimana kolagen terhasil?

Kalau nak citer ni memang pening la sebab ia melibatkan DNA, mRNA asid amino dan mcm2 lg..Secara 
ringkasnya, kolagen di sintesis daripada sel yang dinamakan fibroblast. Dan lagi satu perkara yang wajib kita tahu ialah Vitamin C sangat penting dalam penghasilan kolagen kerana ia bertindak sebagai penggalak kolagen.. Kalau rajin klik kat Wikipedia tu tadi n bacalah..jangan pening sudah hahaha..

Kesimpulannya, kolagen memang tidak wujud dalam tumbuhan. Soy collagen, cocoa collagen, cranberri collagen dan pure marine collagen dan entah apa jenis 'kolagen' daripada tumbuhan sebenarnya TIDAK mengandungi kolagen!!

Rumpai laut jika dimakan begitu saja amat bagus sebab ia mengandungi kandungan protein dan iodin yang tinggi. Ia bagus untuk mencegah penyakit beguk (goiter). Bagaimanapun kelebihan iodin boleh menyebabkan risiko kanser meningkat.

Bagaimana dengan produk berkolagen yang lain tu?? Ini yang kita harus selidik dulu betul-betul. Sumber kolagen yang biasa digunakan ialah daripada ayam, lembu, kambing, arnab, babi dan ikan. Kolagen daripada haiwan darat murah (sebab senang diperolehi), mudah terkontaminasi dan susah diserap oleh tubuh kerana jisim molekulnya besar, dan perlu diteliti kehalalannya! Jadi, fikirlah sendiri kolagen tersebut selamat atau tidak, berkesan atau tidak.

Kolagen daripada ikan menghampiri kolagen manusia. Rujuk link wikipedia tu tadi ye..

Ok lah, semoga pendedahan ini membuka sedikit mata kita. Selidik dahulu apa saja produk yg kita nak guna/ makan sumbernya, jangan menerima apa saja membuta tuli. Jika ada kesan buruk, kita yang rasa..jika ada kesan baik, kita juga yg rasa.. Apapun tepuk dada tanya selera.

I choose Shaklee ;)))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan